Artikel in het AD De Dordtenaar
Bahlmann weet al 140 jaar
waar vrouwen graag in gezien worden
Bahlmann Mode is een vaste waarde in het Dordtse shopaanbod. Zoiets komt niet uit de lucht vallen. ,,Je moet blijven prikkelen.''
Nieuwe winkel hier, leegstand daar. Tijdens de koffie op het werk of als de buurvrouw op visite komt, wordt daar over gepraat. Over winkels die al sinds mensenheugenis bestaan wordt minder gezegd, terwijl die juist veel meer over een stad vertellen. Bahlmann Mode, sinds 140 jaar te vinden op de Voorstraat in Dordrecht, is er een mooi voorbeeld van. Met de zussen Lisette (31) en Isabelle (24) staat de vierde generatie Van Buchem er inmiddels in de winkel, al heeft de derde generatie nog zeker geen plannen om spoedig de deur achter zich dicht te trekken. Daarvoor halen zowel de 61-jarige eigenaar Kees van Buchem als zijn zus Yvonne Wooldrik (56), winkelmedewerker en inkoper, nog veel te veel voldoening uit hun werk. ,,Bahlmann is mijn vijfde kind. Ik ga met heel veel plezier naar mijn werk'', zegt Van Buchem - naast Lisette en Isabelle heeft hij nog een zoon en dochter, vandaar de telwijze.
Stoffen, garen en knopen
Vanuit de Duitse oorsprong in de 19de eeuw was Bahlmann & Co. een manufacturenwinkel. Men kocht er stoffen, garen en knopen. Later werd er ook confectie verkocht en dat kledingdeel groeide en groeide tot de keten, die vanaf 1821 in Nederland doorgroeide, praktisch alleen maar kleren verkocht. In 1883 opende Bahlmann een zaak op de Dordtse Voorstraat, in het westelijke deel van deze lange winkelstraat. De Van Buchems waren toen nog niet betrokken bij de onderneming van oprichter Bernardus Bahlmann (1800-1882). Maar Toon van Buchem werd er op een gegeven moment bedrijfsleider. Later raakte hij betrokken bij de verkoop van een aantal filialen. Die in Dordt besloot hij zelf over te nemen. ,,Als dank voor de hulp bij de verkoop mocht hij de naam Bahlmann blijven voeren.'' Later nam Toons zoon Ferd, de vader van Kees en Yvonne, de boel over. Het gezin woonde toen boven de winkel. ,,Ik kan me uit mijn kindertijd de afdelingen nog herinneren: japonnen, mantelpakken, hoeden. Die hoeden gingen we altijd stiekem passen; onze vader was best wel streng, die vond dat niet goed'', vertelt Yvonne met zichtbaar plezier. Sinds 1985 is Kees de eigenaar, zuslief Yvonne is al ruim dertig jaar actief voor het familiebedrijf.
Handig
Nooit is overwogen om de winkel anders te noemen. Door Van Buchem op de gevel laten zetten bijvoorbeeld. ,,We zijn trots op de naam Bahlmann!'' roept Lisette van Buchem. ,,D'r zijn zoveel mensen in deze omgeving die het kennen'', voegt haar tante toe. ,,Vrouwen die hier als jonge moeder kwamen winkelen doen dat nu, als oma, nog steeds. En in al die tijd namen ze hun dochters en later kleindochters ook weer mee. Dat vinden we bijzonder, dan verander je niet 'zo maar' je naam.'' Ieder in de winkel werkend familielid zegt energie te halen uit vernieuwing. Handig, want mode is altijd in beweging. Kees van Buchem: ,,Op zich is dat logisch, want anders zegt de klant 'dat hangt al in mijn kast' en vertrekt weer. Maar het is meer dan de volgende voor- of najaarscollectie van een merk in de winkel hangen. Je moet blijven prikkelen.'' Voor dat laatste zet met name dochter Lisette zich in. Want Kees, Yvonne en Isabelle (zij waakt vooral over het aanbod voor de jongere clientèle en bracht voor hen ook nieuwe merken in) kunnen nog zo slim en fraai inkopen voor vrouwen tussen grofweg de 30 en 90 jaar, het Bahlmann-aanbod moet zichtbaar zijn voor de klanten. Altijd, want zo werkt dat in het huidige tijdsbestek. Vandaar dat de dertiger zich op de webshop en social media-uitingen focust. ,,Eén keer per twee weken hebben we een photoshoot met nieuwe items. Wijzelf en medewerkers trekken dat aan en gaan op de mooiste plekjes in Dordt professioneel op de foto.''
'Ik ken jou'
Dat werkt allemaal super, menen de Van Buchem-dames. ,,Het is grappig als iemand voor het eerst de winkel binnenkomt en dan tegen een van ons zegt 'Ik ken jou ergens van...' Van Instagram dus!'' Met regelmaat sturen ze ook een foto via WhatsApp naar een trouwe klant. ,,Er zijn heel wat vrouwen die wij al zo lang kennen, dan weet je natuurlijk waar zij blij van worden. Dus als we wat nieuws binnen krijgen, waarvan wij vinden dat het helemaal wat voor haar is dan appen we. En dat doen we óók soms met iets waar die klant zelf niet direct op aan zal slaan, maar waarvan de 'vaste' verkoopster denkt dat het heel goed bij haar zou passen. Dat wordt gewaardeerd merken we iedere keer.'' Eind september heeft Lisette de vernieuwde webshop draaiende. ,,Ik wil dat je als je onze naam googelt direct in de webshop komt en niet meer op de site. Ook laten we er voortaan praktisch alles zien wat we verkopen. Hooguit dat we iets waar maar een handjevol van is ingekocht niet online zetten.''
Toeristen
Een andere belangrijke groep klanten zijn toeristen en dagjesmensen. ,,Vorig week nog liep er een dame binnen die met een jacht in de Dordtse haven was beland. Toen ze weg ging had ze een aardige najaarsgarderobe bij ons aangeschaft'', vertelt Wooldrik. En ook voor deze vrouw, die hierna misschien niet meer in Dordrecht komt, gold het winkel-adagium waar iedere klant mee te maken krijgt. De verkoopsters hebben allen een berg ervaring (eind september gaat de meest ervaren kracht - Joke van Randwijk - na 52 jaar met pensioen) en zij zeggen eerlijk wat ze ervan vinden als iemand in het nieuw uit het pashokje stapt ,,Iemand moet blij zijn én blijven met een aankoop. Als een kledingstuk 'niet staat' geven we dat aan. De medewerkers hoeven zeker niet continu te roepen dat het ge-wel-dig staat. Puur om maar te verkopen. Door die eerlijkheid komen mensen ook terug, daar ben ik van overtuigd.''
Kees van Buchem is al met al een tevreden ondernemer. De moderne input van zijn dochters draagt daar zeker aan bij. ,,Bahlmann floreert. Het klantenbestand groeit nog steeds. Ik zie ons de 150 jaar op deze stek in Dordt zeker wel halen.’’
01-09-2023 - door Angelique Mulders
Bron: AD.nl/dordrecht